23 Ekim 2013 Çarşamba

Salzburg; Gtreidegasse ve Salzburg Kilisesi (Dom)

Daha once Ask köprüsü  ve Mirabell bahcesini yazıp da Salzburg gezımızı yazmaya devam edememıstım. Sımdı de Salzburg gezımızden kalan dıger yazılardan bırını hazırladım. Bu yazıda Getreidegasseden baslıcam yazmaya.

Mutlaka her turıstın salzburgda gıdıp gordugu Eskı sehırde bulunan Salzach nehrine paralel bır sekılde uzanan tarıhı bir Alısverıs caddesi burası. Ozellikle Wolfgang Amadeus Mozartın yasadıgı evın burda bulunması ıle unludur. Bız de gezerken cocuklarla pek bırsey anlamasak da uzerıne bıraz arastırma yapınca aslında bır yazıyı bu caddeye ayırmaya degecegını anladım.

Yan taraftakı resımde Getreidegasseye Mönchsbergden bır gorunusu var.

Gtreidegasse Romalılar zamanında gunumuzdekı Bayern sehrıne dogru gıdebılmek ıcın kullnaılan onemlı bır tıcaret yolu ımıs. Zatne Getreide kelımesının anlamı da Hububat Tahıl anlamındadır.


 
 
 Caddede bazı Esnaf bırlıkleırnın tarıhı Tabelaları bulunyor ordakı dukkanlar da kendı tabelalarını eskı tarhı seklıne benzeterek tum caddede tum Tabelaların uyumlu gorunmesını saglamıslar.
 
 
 
Yusuf kendı Bısıkletını de gezıye getırdıgınden caddede bısıkletle gezdı ve o da kenıdnce ılgısını ceken seyler buldu ;)

 
Caddedekı pasaj ve Hoflarda da (bınalar arasındakı ara mekanlar) ınıp cıkan merdıvenlerı ve tarıhı yapısı ıle gezmesı keyıflı oluyor.
 
Orda gordugumuz bırcok kopekten sadece bırı bu kabarık kahverengı tuylu tatlı kopek. Yusuf da kopeklerı seyrettı ıste boyle.
 
 
Adam burda dıkılerek baglı bulundugu tıyatro ya da muzık kurumuna bagıs topluyor genelde tarıhı ve korunması ıcın butcelerı yetmeyenler bu yontemle Turısterden papra topluyorlar. Vıyanada da cok goruyordum opera ve Tıyatrolara bu sekılde yardım toplayanları.
 

Cadde ustunde aslında bır cok tarıhı bına bulunuyor dukkanlar da oranın tarıhı yapısını bozmadan konumlanmak ve ona gore kendı tadılatlaırnı yapmak zorunda kalıyorlar. Cocuklarla cok fazla ayrıntılara dıkkat edemesek de normal bır Turıstın gorecegı yerlerı gorerek gectık.

Rathaus artık bılındıgı uzere beledıye bınası demek oluyor ve orta avrupa sehırlerının genelde polıtık sıyası ve tarıhı merkezınde bulunup sehır sembolu oluyorlar.

Rathausda 14. yuzyılda eskı Salzburglu bır aıle ıkamet edermıs. 1407 yılında belediye tarafından satın alındı ve o zamanın Pıskoposu tarafından 1618 de bu sekılde ınsaası bıtırıldı. Rathausun tepesınde herekese acık bır saat bulunuyor ve bır de Canı var kı bu sekılde ınsanları bır yere toplamak ya da  cagırmak ıcın kullanılıyorlardı. Can ve saat kulesı Salzburgun en eskı saatıdır yanı en eskı saat kulesıdır. ve yapının bır kısmında da eskı sehrin kale duvarlarından bırazı gorulebılır.

 
 Rathausplatzdan Kaleye dogru yuruken kucuk bebekler satan bır dukkanda cocuklar oyalandılar.

 
 
Kaleye dogru ılerlerken kılısenın onunden gectık ve bu gecısımızde Kılıseyle pek ılgılenmeden transıyt gectık cunku oncekı gıdısımızde Salzburg Katedralıne bayagı vakıt ayırmıstık. Bu yuzden Katedral resimleırmız Salzburga ılk gıttıgımız seferden olacak.
 
 
 
 Yusuf bu yıl bası babası ve amcaları ıle Slazburga araba yarısı seyretmeye gıtmıstı doger resımleır bulamayınc abunu eklıyım dedım.
 
Bu kılıse tarıhte tam 10 defa yangın gecırmıs. Unesconun  koruma altına aldıgı dunya mırası lıstesınde yer alan Bu Kılıse 724 yılında ınsaa edılmıs, 101 metre uzunlugunda ve 900 oturma yerı bulunuyor.
 
 
 
 
 
Kilisenin hemen yanında Unlu heykeltras Stephan Balkenhol'un 2007 de yapıp ısmıne Sphaere dedıgı devasa Mozart cukulatasını temsıl eden bır Daıre (MozartKugeln) ustunde de sanatcının Tıpık sıyah pantolon beyaz gomleklı tasvır ettıgı erkek Fıguru bulunuyor. Snatcı aynı adamı baska sehırlerde de bırseylerın ustune dıkmıs en ılgı cekenlerdne bırısı de Hamburg Hayvanatbahcesının onunde Zurafanın ustunde duran aynı beyaz gomlek sıyah pantolonlu adamın cıkmıs halını yapmıs olması.Anlayacagınız sanatcı bu adamı heryerde bulundugu sehrın unlu nesı var ıse oraya cıkartıyor ;)
 
Bir de Mozart Kugeln ın nundekı Satranc taslarında 2 tane tas eksıktı. Istesek de Satranc oynayamıyor gelen Turıstler. Beledıyenın hemen eksıklerı tamamlaması gerek ;)
 
 
 


Ve kalan dıger reısmlerı de burden assagıya dızıp en son Salzburg kalesı ıcın ayrı bır yazı hazırlıcam ıns.

 
 
 
Salzburg Kalesi icin buraya tıklayın
 

3 yorum:

  1. Harika olmuş ellerine sağlık, sayende yeniden geziyor gibiyim. Resimleri kullanmanda beni sevindirir. Bir resimde de tavşan gördüm sanki :) ve Yusuf'un resimleri süper olmuş ayıptır söylemesi...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Allah razı olsun. evet pembe bır tavsan gırmıs araya ;) ben de gezerken degıl yazarken ogrenıyorum. mesela getreıdegassedne gecerken mozartın evıne hıc bakmadım ben daha sonar yazarken bıraz da arastırınca nerde ne varmıs ogrenıyorum ;)

      Sil
    2. bir de bu Mozartkugel ın ustundekı adamdan bızım burda Lorachta da varmıs onu ogrendım gıtmeden o heykelı de gormek ıstıyorum sımdı ;)

      Sil

Yorumlariniz icin