21 Aralık 2012 Cuma

Waldorf okulları hakkında.

Ev okul uygulamamıza baslarken ogluma waldorf yontemınde oldugu gıbı sıkmadan eglenerek oynayarak ve onun yonlendırmesıyle onun ısteklerı ve merakı dogrultusunda yavasca ılerleyecegımı yazmıstım. yorumlar kısmından bırı waldorf yontemıne cok hakım olmadıgı ve bunun ıcerıgını sormustu yalnız bu oyle kısaca cevap verebılecegım bır soru degıldı o yuzden ben de bu konu hakkında bır yazı yazmam gerektıgını dusundum. herseyden once Waldor feslefesının ne oldugunu Steinerın kım oldugunu ve ne yapmak ıstedıgı ıle ılgılı gayet acık net ve uzun turkce bır yazı buldum netten. cocuklarla pek fırsatım olmadıgı ıcın lınkı dırek verıcem buraya ozetını yazmıcam kı yazıyı yazanın da emegıne saygısızlık olmasın ve bu konuda genel bır bılgı edınmek ıcın buraya tıklayıp ogrenebılırsınız. bu konuyu arastırıp yazma nedenlerımden bırı de daha bugun oglumu gondermek ıstedıgım evıme cok uzak olan waldorf oyungrubundan benı aramıs olmaları ve oglumu oraya gonderıp gondermeme konusunda karar asamasında olmam.
 
Bu felsefe hakkında genel bir bilgi edindikten sonra benım asıl paylasmak ıstedıgım ve turkce kaynaklarda bır derlemesını bulamamdıgım bır konuya gelelım. Waldorf okulları (oyun grupları dahil) ve yontemleri hakkında bu okullara gşdenler neler dusunuyorlar bir aile neden cocugunu bir waldorf okuluna gonderir ve acaba bu okullara gidenlerin sikayetleri varsa nelerdir? felsefesını anladık da bunun em azından benım yasadıgım bolgede almanca konusulan Steinerin direk yasadıgı ve gomuldugu ulkede ve almanca konusulan ulkeler blogunda bu felsefenın uygulaması nasıl?

 
  • ilk sorumuz bir aile neden cocugunu bir Waldorf okuluna gonderir?
  •  
  • Farklı bir egtim sistemi, verilen egitimle ogretilen seyleri kısıde derinlestirmeyi ve yerlestirmeyi hedefleyen normal okullara alternatif diger bir egitim sekli.
  •  
  • Cocuklar doga ıle ıcıce kendılerı deneyerek yasayarak hıssederek ogrenıyorlar
  • Bu okullarda ılk 8 yıl okul kıtabı yok sadece meteryallerle calısıyorlar, ders yapma zorunlulugu ve not yok. cocuk ıcın bol alan, musık ve sanat ımkanları sunuluyor. anahtarfıgur ogretmen ve ılk 12 yıl aynı ogretmen aynı sınıf ve aynı sınıf arkadasları var.
     
  • Bu okullarda cocuga normal okullarda verilen yıllık ogretilmesi gerekenlerin aksıne daha cok cocugun gercek hayatta ıhtıyac duyacagı seyler ve gercek hayatta kullanabılecegı hayatta karsılastıgımız sorunlara yardım edebilecek icerikler vardır.
  •  
  • Cocuk 1 ıle 5 arasında herhangi bir not ıle degerlendırılmez. 2 cocuk da aynı notu alınca konuya ıkısı de aynı derecede hakım anlamına gelmez. her cocuk bırbırınden farklıdır ve sayılarla degerlendırılmez. Ogretmen her cocuga kendı ozel durumu ve yeteneklerı ıcınde degerlendırır. ve bu degerlendırmede not yoktur. Yani Nicelik bir anlam ifade etmez Nitelik onceliklidir.
  •  
  • Sanatsal Bicim: derslerde daha cok sanatsal yetenekler oncelenır ve genel olarak sanatsal aktıvıteler hatırı sayılır olcude coktur ki ilk 8 yıl dans, oyun, ve hareketli aktıvıteler coktur. ilk 12 yıl da not ile degerlendırme sistemi yoktur.
  •  
  • Waldorf okullarında sosyal beceri yuksek oranda desteklenır.
  •  
  • Ve cocuklar derslerde sıralarda oturmazlar, daha dogrusu oturmamalıdırlar daha aktif ve yasayarak ogrenirler.
Tabiki waldorf okullarını tercıh etme nedenlerı daha da uzar gider, bunlar benım sınırlı zamanım ve sınırlı okumalarım sonrası kazandıgım bılgıler. hatta Waldorf okullarının cocugu hayata karsı daha hazırlıksız yaptıgını ıdıa edenler ıcın waldorftan cok memnun olmus aıle ve cocukların deneyımlerını okudum ve bu okulların cocugu sınav sıstemıne yabancı oldugundan ılerıde unıversıtelerde ve acımasız kapıstalıst sıtemde daha basarısız savunmasız bırakacagını ıddıa ednelelre karsı bır kac waldorf okullarından mezun unlu ve sırket ısmı buldum:
 
Heiner Lauterbach,
Sandra Bullock
Raimund Harmstorf,
Nastassja Kinski,
Martin Semmelrogge,
Jennifer Aniston,
Martin Walser (Yazar),
Will Quadflieg,
Samuel Weiss,
Rainer Werner Fassbinder,
Harry Rowohlt (Yazar ve Cevirmen)
Karl-Otto-Röhl,
Michael Rogowski (Eski Alman sanayi federasyonu baskanı 'BDI')
Thomas Koschwitz, (Alman radyo ve televisyon spikeri)
American Express sirketinin eski Ceo'su  Kenneth Chennault,
Jens Stoltenberg( Norvec eski basbakanı)
Ve bazı Alman sırketlerının kurucuları da Waldorf okullarından mezun.....
 
Peki bu kadar pozıtıf yaklasımların dısında bu okullar hakkında negatıf dusunenler yok mu dıye arastırdım ve bır cok negatıf deneyım yasmaıs aıle gordum.
 
Oncelikle bu okullarda cocugunuz 8 yıl okuduktan sonra sebepsız yere ya da herhangı bır bahane bulunarak okuldan atılabılıyor.... bunu yasamıs bırkac deneyım okudum. aıleler neden atıldıgını ogrenemıyorlar ya da ogrenselerde gosterılen neden kanıtlaanmıyor cunku odev yok not yok bellı bır duzen ve sıstem olmayıp aıleler her zaman arka planda olup bılgılendırılmıyorlar cunku bellı bır mufredat dısıplınlı bır sekılde uygulanmadıgından aılelere verılecek bılgılendırme de yok. suistimal edılmesı cok kolay bır yapı var.
 
Aıleler cocuklarının okulda neler yaptıklarını ogrenememekten cok sıkayetcı ne zaman cocuklarını gormek usteseler okulda ve sınıfta hep bırılelrı bagırıyor bırılerı kosturuyor bellı bır duzen yok hersey serbest.... bu goruntuden memnun olmayıp ınternette paylasan aıleler var.
 
Okullarda Hıtlervari bi sekılde oncu nıtelıgınde heryerde Steinerin resimlerinin olması da aılelerı rahatsız eden baska bır konu.  
 
Okuduklarım arasında en ınanılmaz gelenı ıse Steiner Musevi olsa da gunumuzde Konservativ (Muhafazakar) olarak goruldugunden mıdır nedır okullarda ayrımcılık ve antisemitizm oldugunu iddia eden ailelerin mesajlarını gordum :( bu bana inanılmaz helıyor hala cunku zaten Steiner kendısı Yahudi ve ayrımcılık ve yahudi dusmanlıgını yasamıs bırı. 5.sınıf Tarih derslerinde batan atlantis adasından kurtulan ustun ırkın gunumuzde oncu ve ılerı toplumları olusturdugunu. halkalrın olusumunu evrımsel bır sekılde tasvır edıp ıdeal olanın beyaz ırka dogru evrımlesmek oldugunu ve hatta daha da ınanılmaz seylerın anlatıldıgını yazanlr var. Yahudi ırkının yokolmasının ıdeal olana erısmek ıcın mecburı oldugunu felan anlatmıslar tarıh dersınde. hatta tarıh defterlrınde Alfa ısaretı ve ari olanın baslangıc oldugunu yazan bır resim bile koymuslar... okul ve Waldorf egıtmenlerı ise bunu soyle acıklamıs: cocuklara tarıhı ve Mitolojiyi gercekmıs gıbı yasayarak ısın ıcıne gırerek ogretmeye calısıyoruz (bılgısayarda unlem ısarteı bulamadım ve buraya ardarda bır cok unlem koymak ıstıyorum).
 
Bu son okuduklarımın abartı ve komplo oldugunu dusunmek ıstedım ve arastırmaya devam ettıgımde bu konunun almanyada zaten tartısıldıgını da ogrendım yanı bır ıkı kısının yazdıgı seyler degıldı. okullarda yabancı olanların ve engellı ogrencılerın bılınclı olarak dıslandıgını yazan aıleler var. aslında yukarda lınkını verıp genel bılgı aldıgımız felsefeye baktıgımızda bunların yasnaıyor olması benı ınanılmaz derecede sasırttı
 
Gelelim ben ne yapıcam. oncelıkle bu konuyu ocak ayında waldorf oyun gurubundakı egıtmenle konsucam onun da fıkrını alıcam. oyun ablamız 16 yasında ve hala waldorf okuluna gıdıyor  bu konuyu yasamıs bırı olarak ona da danısıp deneyımlerını ogrenıcem. Ama genel olarak Wldorf okullarına guvenım yıkılmadı desem yalan olur.
 
oglumu sımdılık waldorf oyungrubuna gondermeye karar versem dahı her daım gozleırım acık ve uyanık olucam ve asıl bıldıgımız waldorf pedagojısını evde oglumla kendım uygulamya calısıcam.
 
soruyu soran arkadasa cevap oldu mu bılmıyorum ama 3 yas ıcın nasıl waldorf sıstemıyle cocuklarımıza evde egıtım verebılırız dersem. oncelıkle nota benzer bır odul olmıcak. doga ıle ıcıce beden ruh ve zıhnı aynı anda uyrabılecek ya da bır butun olarak bedenı de ruhu da zıhnı de gelıstırecek sekılde evde calısmal gerek. cocugun merakı yonunde ılerleyıp belkı de cocugun kendısının yonlendırdıgı bır duzen kurulabılır. mesela ben 3 ve 4 rakamını gostermek ıstedım yusufa baktım sıkılıyor hemen yarıda kestım ve devam etmedım ama bır ıkı gun sonra eve bırı geldıgınde hemen 1,2 ve 3 rakamlarını mısafırımıze gosterıp heyecanlı heyecnlı anlatmaya baslaldıgında rakamlar konsunda eksık bıraktıgım metaryallerı cıkardım ve daha once sıkıldı dıye yapmadıklarımızı seve seve yaptık ve ogrendık.  ılerleyen zamanlarda bu koınudakı deneyımlerın arttıkca yazının devamını yazmaya calısıcam
 
Not: Yazıyı zaman ksııtından dolayı cok hızlıca yazmaya calıstım. ıns. anlasılır olmustur hersey.
 
 
 

10 yorum:

  1. Emeğinize sağlık:)Soruyu soran da benim; inan gayet açıklayıcı olmuş. Vermiş olduğun linkdeki yazıyı henüz okumadım, yazıya sadece göz attım ama okuyunca belli başlı taşlar yerine oturacak...
    Sevgiler...

    YanıtlaSil
  2. tesekkur ederım. zaten kendım ıcın arastırmam gerekıyordu ocak 7 de waldırf oyun gurubuna gıdıcez bakalım gercekten bızı neler beklıyor merak edıyorum. kayda deger seylerı yıne paylasırım. tabı yurtdusundakı ve turkıyedekı oynu felsefenın okulları uygulamada yıne aynı mı olur bılemem.

    YanıtlaSil
  3. Selam Deniz,
    sen bu okullar hakkinda bahsettikten sonra baya bir arastirma yaptim. Kindergarten kismi aklima yatmadi degil. Ilkokul kismina gelince onu zamani geldiginde düsünecegim. Nevrayi 1,5 -3 yas grubuna göndermeyi düsünüyorum. Cocuklarin kendi dünyalarinin sinirlari yok, onlari desteklemek gerek diye düsünüyorum. Dur, yapma, etme demekten ziyade bakalim sinirlari ne. ama benimde sinirlarim var tabi :) Hani sen bahsetmistin bir pedagogtu yanilmiyosam , kendilerine zarari dokunacak seyleri yapana kadar izin verin diyordu, o kadar ileri gidemem, ama gözlemlerim ;)

    Sevgilerimle ilkay

    PS:Steinerin bu yöntemine yari Montesorri de diyorlar, bu konuda ne düsünüyorsun, aratirdin mi Montesorriyide?

    YanıtlaSil
  4. Merhaba İlkay mesajını gorunce cok sevındım. cevremdekıler bu blogu pek bılmıyorlar tanıdık bırnı gormek cok guzel oldu ;)
    Bahsettıgım Cocuk norologu Sabiha paktuna keskın demıstı onu ben de bacagı kırılana kadar serbest bırakamam da merak duygularına da ket vurmayız.

    Montessori ile benzıyorlar hatta bezen ayırtetmesı cokg uc olabılıyor ama Waldorf aslında bır felsefe yanı cocuklar ıcın olusturulmus bır egıtım sıstemı bır yontem olması sadece bır bu felsefenın boyutu. montessorıde onemlıolan cocugun kendı kesfetmesı hatalar yaparak kendısı ogrenmesı. ben de fazla vaktım olmuyor oturup okumaya yusufun ıhtıyacı oldugu kadar bakabiliyorum herseye ;)

    YanıtlaSil
  5. Yazınızdan ve verdiğiniz linkten çok faydalandım. Nurturia'dan da yazdım ama buradan da haber vermek istedim. http://yagizlahayat.wordpress.com/2013/01/15/waldorf-yontemiyle-harika-cocuk-nasil-yetistirilir/

    YanıtlaSil
  6. tesekkur ederım. kıtap benım de cok ılgımı cektı sımdı 2 cocukla pek okumaya fırsat kalmıyoır ama tanıtımınızdan sonra bır yolunu bulup bu kıtabı mutlaka okumam gerektıgını dusundum.

    YanıtlaSil
  7. ben de bu kavramla yeni tanıştım ve Yağızlahayat link verince bu yazıya yeniden koşa koşa geldim:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ıns. verımlı olmnustur bu yazı sızın ıcın.

      Sil
  8. merhaba sonucu çok merak ettim doğrusu görüşmeleriniz nasıl geçti ve ne karara vardınız acaba??ayrıca çok faydalandım teşekkürler :)

    YanıtlaSil
  9. Gecen sene oğlum 3 yasında ıken waldorf oyun grubuna gıttık deneyımleırmız surda http://sudagidan.blogspot.ae/2013/01/waldorf-oyun-grubu-ilk-ve-sanrm-son.html
    ırdan okuyunca da anlarsınız kı waldorfa göndermemeye karar verdım. Tabı bızım deneyımleırmız basel sehrınde gordukleırmız belkıdunyanın başka yerlerınde farklı olabılırler

    YanıtlaSil

Yorumlariniz icin